Voorheen brachten gastmedewerkers losse bezoeken aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en gemeente. Voor net gearriveerde expats was het hierdoor veel gedoe om hun verblijfsdocumenten, inschrijving en burgerservicenummer te regelen, zegt Derk Rademaker, manager van het Expat center: ‘Wij bundelen deze diensten nu zodat we klanten maximaal ontzorgen.’ Verder gaat het centrum aanvullende diensten aanbieden, zoals bemiddeling voor woonruimte of taal- en schrijfcursussen.
Grootste toekomstige klant is Wageningen UR maar het centrum mikt ook op kennisbedrijven uit de omgeving, zoals FrieslandCampina. Zeker voor relatief kleine bedrijven is het voordelig dat ze niet alle expertise zelf in huis hoeven halen. Het centrum krijgt ruim twee jaar om zich te bewijzen, maar Rademaker hoopt hierna op een ‘duurzaam bestaan’ en zelfs groei: ‘Andere expat centers, zoals in Amsterdam, groeien als kool. Ze voorzien duidelijk in een behoefte en ik ben benieuwd hoe dat hier zal gaan.’
Andere expat centers groeien als kool
Derk Rademaker
Aanvankelijk zou het expat center begin 2013 van start gaan. Langdurige bestuurlijke onderhandelingen zorgden echter voor veel uitstel, zegt Rademaker. Zo moest de IND worden overtuigd dat er voldoende klanten gaan komen. Bovendien was er een interne discussie bij de IND over de wenselijkheid van meer centra. Rademaker: ‘Het heeft veel inspanning gekost om iedereen op één lijn te krijgen.’
Expat Center Food Valley is een initiatief van de Provincie Gelderland, Wageningen UR, de gemeente Wageningen en FoodValleyNL. Het wordt gevestigd in gebouw Nexus op de campus.