Frits Claassen – Teacher of the Year 2012
Bekend van: Decision Science, Food Production ChainsWaar ging het geld heen: In de grote pot van de leerstoelgroep. ‘Buiten mijn bereik dus, net als mijn bescheiden salaris dat thuis ook door derden wordt beheerd. Ik haast mij overigens te melden dat ik al jaren gelukkig getrouwd ben.’
Eer of ongemak?
‘Het is waardering voor je werk. Maar het voelt ook een beetje ongemakkelijk. Ik ben iemand die liever in de anonimiteit opereert. Ineens hoor je mensen over je praten: “Volgens mij is dat ‘m!”. Het ongemak zit ook in de prijs. Wie de beste hardloper is kun je meten, maar goed onderwijs is niet meetbaar. Hoezo zou ik de beste zijn? Er zijn zat goede docenten.’
Bent u nu een Bekende Wageninger?
‘De eerste dagen liep mijn inbox over van spontane en warme reacties, ook van mensen die ik jarenlang niet had gesproken. Maar het was al snel business as usual. Ik ben sindsdien wel voor dingen gevraagd, maar de link met mijn uitverkiezing is moeilijk te leggen.’
Een goed idee, zo’n Award?
‘Dat geld hoeft voor mij niet, een bos bloemen is voldoende. Maar met zo’n award zet je onderwijskwaliteit op de kaart en dat vind ik belangrijk. Toch zou ik jonge mensen niet aanraden zich substantieel op het onderwijs te storten. Daar doen ze zichzelf tekort mee, want de waardering en erkenning zit in het onderzoek. Het carrièreperspectief voor het onderwijs is gewoon nihil.’
Gert Peek – Teacher of the Year 2000 en 2011
Bekend van: de ‘Peekweek’, Soil & Water, Soils & Landscapes of the NetherlandsWaar ging het geld heen: Inhoudelijke activiteiten voor studenten buiten het studieprogramma, zoals excursies en materiaal.
Eer of ongemak?
‘Een hele eer. Vooral die van 2011, omdat het toen een zuivere studentenverkiezing was. In 2000 was de uitreiking onderdeel van de Dies Natalis. In de Aula zaten amper studenten. In 2011 was er een hele happening rondom de uitreiking. We stonden met de vijf genomineerden op het podium in Forum, dat maakte het heel spannend. Het gaf veel meer het idee van ‘Ik heb echt wat gewónnen’.’
Bent u nu een Bekende Wageninger?
‘Ik ben bijna bezweken onder de uitnodigingen voor lezingen, excursies en gastcolleges. Ik voelde me net een BN’er, die worden ook gevraagd voor allerlei quizzen op televisie. Ik heb er een selectie in moeten maken, want ik ben fulltime docent.’
Een goed idee, zo’n Award?
‘Onze leerstoelgroep scoort vaak goed bij onderwijsbonussen en de Teacher of the Year omdat we inspiratie, motivatie, enthousiasme en toewijding hoog in het vaandel hebben staan. We krijgen 10 procent van het totale bedrag aan onderwijsbonussen. Dat valt op, want in Wageningen wordt er wel naar elkaar gekeken. Het dwingt respect af bij collega’s en andere leerstoelgroepen dat je ook geld kunt verdienen met goed onderwijs en niet alleen met onderzoek.’
Dolf Weijers – Teacher of the Year 2013
Bekend van: Cell Physiology & Genetics, Systems at Work, Bio-informatics Technology Waar ging het geld heen: Een toga.
Eer of ongemak?
‘Ik vond het een hele bijzondere ervaring. Vooral omdat ik ‘m óók kreeg vanwege mijn extra curriculaire activiteiten, zoals het Science Café, waarin gedebatteerd wordt over actuele wetenschappelijke onderwerpen. Blijkbaar wordt dat erg gewaardeerd. Ik voelde me wel verplicht om niet te verslappen. Mijn lessen moesten leuk en interessant blijven.’
Bent u nu een Bekende Wageninger?
‘Als wetenschapper was ik al enigszins zichtbaar vanwege mijn persoonlijk hoogleraarschap en als lid van de Jonge Akademie. Nu kreeg ik ineens ook uitnodigingen in een andere context. Ik ben gevraagd voor commissies, lezingen, het Bètasteunpunt. Aanvankelijk dacht ik: ‘Waarom ik?’ , maar toen bedacht ik dat ik graag wilde vertellen over wat ik goed onderwijs vind. Wie weet heeft iemand daar wat aan.’
Een goed idee, zo’n Award?
‘Om de eer vind ik de Teacher of the Year Award een heel goed idee. Wageningen heeft onderwijskwaliteit gelukkig hoog in het vaandel staan en dan vind ik zo’n prijs een uitstekend initiatief. De vorm van waardering, geld, is wat mij betreft een onderwerp waar we over in debat kunnen.’
Huub Savelkoul – Vaakst genomineerd (6x) als Teacher of the Year
Bekend van: Cell Biology & Health, Development & Healthy Aging, Food AllergiesWaar ging het geld heen: Spaarpot voor de formulering van een coherente onderwijsvisie van de leerstoelgroep Celbiologie & Immunologie.
Eer of ongemak?
‘Het is natuurlijk fantastisch dat studenten jouw manier van lesgeven waarderen, blijkbaar doe ik iets goed. Ik probeer al bij de eerstejaars het vuurtje op te stoken. Dat doe ik door interactie, actueel te zijn en dichtbij hun belevingswereld te blijven.’
Bent u nu een Bekende Wageninger?
‘Als leerstoelgroep grijpen we iedere gelegenheid aan om iets te vieren. Maar verder hoor ik er binnen de organisatie verbazingwekkend weinig over. Ik ben daar niet rancuneus over, maar ik vind het wel jammer. Onderwijs hobbelt vaak achter onderzoek aan. Als ik een subsidie binnensleep voor een onderzoek krijg ik die felicitaties namelijk wel.’
Een goed idee, zo’n Award?
‘Meer dan de helft van alle docenten is heel goed, terwijl er uiteindelijk maar een paar worden beloond. Mijn idee zou zijn om het geld niet te gebruiken om de besten te belonen, maar om degenen die minder goed presteren te verbeteren. Zo kun je het gemiddelde onderwijsniveau weer omhoog trekken.’
Teacher of the Year Award | Ieder jaar schrijft het Wageningen UniversiteitsFonds een verkiezing uit voor de beste docent van Wageningen. Studenten kunnen digitaal hun stem uitbrengen op hun favoriet. Een studentenjury kiest uit de vijftien hoogst scorende docenten vijf genomineerden. Een van hen wordt uiteindelijk Teacher of the Year. Alle genomineerden krijgen 2500 euro, die zij naar eigen inzicht mogen besteden. |
---|