De topteamvoorzitters schrijven dit in een brief aan minister Verhagen van Innnovatie. Onderwijs en wetenschap moeten zich meer naar de wensen van de ondernemingen voegen, schrijven zij. Hogescholen en universiteiten zouden zich moeten richten op opleidingen die van belang zijn voor de ‘Nederlandse samenleving en welvaartsontwikkeling’. ‘We kunnen het ons niet permitteren om er in het onderwijs vanuit te gaan dat iedere opleiding dezelfde bijdrage levert aan de arbeidsmarkt en welvaart’, schrijven de voorzitters. Ze denken niet alleen aan selectie aan de poort en verschillen in collegegeldtarieven, maar ook aan een studentenstop voor ‘opleidingen met een beperkt arbeidsmarktperspectief’. Ze geven geen voorbeelden, maar in eerdere discussies werden opleidingen als filosofie, culturele antropologie en vrijetijdsstudies genoemd.
In zijn reactie op de brief houdt minister Verhagen de kaarten aan de borst, maar hij schrijft wel dat meer jongeren enthousiast gemaakt moeten worden voor technisch onderwijs, ‘bijvoorbeeld door het geven van baangaranties aan jongeren die definitief voor deze sectoren kiezen’.