Anouk Mesch werd een jaar geleden verkozen tot ‘Face of Science’. Haar termijn loopt nu bijna ten einde. ‘Ik ben door dit traject het belang van wetenschapscommunicatie gaan inzien.’
Elk jaar kiest de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) twaalf promovendi als Face of Science. Zij geven een jaar lang een inkijkje in hun werk als wetenschapper en geven zo een ‘gezicht aan de wetenschap’. Anouk Mesch (Onderwijs- en Leerwetenschappen & Consumptie en gezonde leefstijl) deelde vorig jaar rond deze tijd haar eerste blog.
Wat is je taak als Face of Science?
‘Als Faces of Science dragen we bij aan communicatie over wetenschap naar jongeren, voornamelijk middelbare scholieren. We willen onze kennis verspreiden, maar daarnaast ook het beeld van een wetenschapper verduidelijken: een wetenschapper is niet altijd iemand in een labjas.’
Hoe deed je dat?
‘We maakten onder meer blogs en vlogs voor op NEMO kennislink, en hielden om beurten een Instagram-account bij waarin we een week lang ons werk als wetenschapper laten zien. Ook hielpen we mee bij inspiratieavonden voor docenten en waren we te horen op bijvoorbeeld de radio en in podcasts.’
‘Naast deze voorlichtingsactiviteiten zet de KNAW ons in als er vraag is naar experts op een bepaald thema, en ze iemand anders willen dan de gebruikelijke namen. Op deze manier willen ze jonge wetenschappers een podium geven.’
Wat heb je ervan geleerd?
‘We hebben het afgelopen jaar verschillende trainingen gehad – hoe sta je op het podium, hoe kom je natuurlijk over en hoe leg je kort en duidelijk uit waar je onderzoek over gaat. Als wetenschapper heb je in artikelen heel veel ruimte om jouw onderzoek te beschrijven, maar in een blog of een presentatie moet het kort en bondig. En op social media al helemaal: dan moet je iets in één afbeelding of in drie woorden kunnen uitleggen.’
Welke vorm van wetenschapscommunicatie past het beste bij jou?
‘Met mensen in gesprek gaan vind ik het leukst. Dat past beter bij mij dan alleen maar ‘zenden’. Mijn promotietraject SWITCH gaat ook over scholieren en hun docenten, dus het contact dat ik via Face of Science heb met die doelgroep is ook daarvoor erg waardevol. Wanneer ik op een middelbare school ben voor dataverzameling kan ik natuurlijk ook met de leerlingen in gesprek over hun ideeën over wetenschap.’
En nu?
‘Ik ben door dit traject zeker het belang van wetenschapscommunicatie gaan inzien. Het is je verantwoordelijkheid als wetenschapper kennis niet voor jezelf te houden. Het zou mooi zijn als jonge mensen tijdens hun PhD of opleiding al worden gestimuleerd na te denken over communicatie.’