Het kunstwerk is een muurprojectie van bewegende golven. Het moet ons eraan herinneren ‘dat er nog een lange weg te gaan is om inclusie en dekolonisatie te bereiken bij WUR’, aldus de kunstenaar. Omdat we dat volgens haar alleen gezamenlijk voor elkaar kunnen krijgen, kan iedereen via antwoorden op vragen deelnemen aan dit kunstwerk (zie de QR-code onderaan). Het werk wordt elke maand geüpdatet.
Het kunstwerk wordt geprojecteerd op de muur tussen de Leeuwenborchkantine en ruimte C64. ‘De input van kijkers bepaalt de vorm, de kleur en de helderheid van de golven’, zegt Hung. ‘De antwoorden van degene voor jou, bepalen mede jouw kleur. Dus het is allemaal met elkaar verbonden, net als de mensen van WUR.’
Het kunstwerk heeft de naam W(E)AVING, een verwijzing naar de woorden waving (golven) en weaving (weven). Elke golf vertegenwoordigt een deelnemer. Deelnemers helpen de golven voortstuwen door hun eigen golf aan het werk toe te voegen. Hung: ‘Samen vormen de golven een beeld. Al die verbindingen, die lijnen, vormen samen een weefsel, net zoals de mensen van WUR samen een gemeenschap vormen.’
Het kunstwerk is zogeheten relationele kunst. Hung: ‘Toen ik tien jaar geleden naar Nederland kwam, voelde ik mij verloren omdat ik beperkte mogelijkheden had om met mensen te communiceren. Via kunst vond ik wel een stem. Kunst zorgt ervoor dat er een gesprek kan ontstaan. Het idee achter relationele kunst is dat het werk niet alleen bestaat uit het eindresultaat, maar ook uit het proces waarmee het tot stand is gekomen.’
Afsluiting DARE
Het kunstwerk is een initiatief en afscheidscadeau van DARE, een project gericht op het aanpakken en minimaliseren van racisme bij WUR. Dat project komt na drie jaar ten einde.
Voorafgaande aan de onthulling vond een paneldiscussie plaats over het werk van DARE. Percy Cicilia Jr, moderator en voormalig projectleider van DARE, deelt een persoonlijk verhaal: ‘Dertien jaar geleden maakte iemand hier in deze kamer, in die oranje stoel daar, de racistische opmerking ‘nu hebben we eindelijk een neger in de groep’. Destijds was zoiets meer geaccepteerd dan de non-binaire voornaamwoorden nu zijn. Dit werk is nog lang niet klaar.’
Werk blijft
‘Het project komt tot een einde, maar het werk niet’, zegt een van de DARE-projectmanagers Joyce van der Velde. ‘Een van de manieren waarop we met dit onderwerp bezig blijven, is door middel van kunst.’ De kunstcommissie die door DARE en de Social Sciences Group in het leven is geroepen concludeert: ‘Het werk stelt dekolonisatie en inclusie aan de kaak door de verbindingen te tonen die we delen en door de identiteit die we soms opgelegd krijgen af te breken.’
Dekolonisatie en inclusie, dat zijn wel echt de ‘buzzwoorden’ van deze tijd, he?