Promovendi lichten hun meest prikkelende stelling toe. Dit keer is de beurt aan Joris van Steenbrugge, die op 13 maart promoveerde op effectoren van plant-parasitaire nematoden.
‘Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse middelbare scholier een van de meest ongemotiveerde scholieren ter wereld is. Bovendien ervaart in deze doelgroep een op de drie psychologische problemen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het cijfersysteem draagt er ook aan bij.
Gemiddeld krijgen Nederlandse scholieren 102 cijfers per jaar. Dat zijn er bijna drie per lesweek. Daardoor staan scholieren onder druk. Zo’n beoordelingssysteem maakt leren minder leuk en volgens mij levert het de maatschappij niets extra’s op.
De bedoeling van onderwijs is scholieren een bepaalde basiskennis bijbrengen. Je wilt testen of iemand in staat is om kennis tot zich te nemen en toe te passen. Ik denk dat het toevoegen van cijfers daar niet een bevorderende rol bij speelt. Daarom ben ik voorstander van een binair systeem waarin we alleen zeggen of iemand het vak heeft gehaald, of niet. Voorstanders van het huidige cijfersysteem zullen zeggen dat het kunnen halen van hoge cijfers excellentie bevordert. Dat is misschien wel zo voor scholieren die toch al excellent zijn, maar een gemiddelde scholier kan zich met een binair systeem veel eerder richten op de vakken waar hij goed in is of die hij leuk vindt, omdat hij niet krampachtig hoeft te proberen goede cijfers te halen voor de vakken waar hij slecht in is.’