Afdelingsvertegenwoordigers waren aanspreekpunt voor huurders op een gang maar ook voor Idealis als dit nodig was. Ook was deze bewoner verantwoordelijk voor de afdelingsfinanciën.
Tekst Luuk Zegers en Mario Martens
‘We zagen dat het steeds moeilijker werd om afdelingsvertegenwoordigers te werven’, vertelt Idealisdirecteur Bart van As. ‘Daarnaast verviel deze rol voor het beheren van de teruggave schoonmaakgelden, omdat de constructie niet meer paste binnen de huidige regelgeving.’
Bij die constructie werd een voorschot van vijftien euro per maand per bewoner bovenop de servicekosten opgeteld. De afdelingsvertegenwoordiger beheerde de rekening waarop die voorschotten werden gestort, vertelt Van As. ‘Zo had die persoon een stok achter de deur: óf je doet je schoonmaaktaak, óf je bent je geld kwijt. Maar als achttien mensen elke maand vijftien euro storten, gaat het best hard. Wij maakten dat geld over op een rekening waar we geen zicht op hadden. Daar is ook weleens fraude mee gepleegd.’
Rommeltje
Op het moment dat studentenhuizen tijdelijk geen afdelingsvertegenwoordiger hadden, hield Idealis het geld apart. ‘Die potjes liepen aardig op. Maar dat geld was niet van ons, maar van de huurders. In studentenhuizen is het verloop hoog, dus als er nieuwe mensen bijkomen en anderen weggaan, wordt het financieel een rommeltje.’
Van As verwacht dat Idealisbewoners nu onderling regelen dat het studentenhuis netjes blijft. ‘Het zou mij verbazen dat je met 15 euro meer of minder opeens een bende ervan maakt. Uiteindelijk wil niemand in rommel wonen. Nu moeten ze zelf die verantwoordelijkheid pakken om de afdeling netjes te houden. Om hen te helpen hebben we tips gegeven voor verschillende apps om hun financiën te regelen en houdt de beheerder ook een oogje in het zeil.’
Praktijk
Bij Querine van Rijn (21), die in Hoevestein woont, is er eigenlijk niks veranderd sinds de afschaffing. ‘We hebben nog steeds een gangvertegenwoordiger die de huisrekening bijhoudt en het schoonmaakrooster maakt. Ganggenoten maken hetzelfde bedrag over als hiervoor, alleen dan direct naar de huisrekening. Op papier is die betaling nu meer op vrijwillige basis, want het staat niet meer in de servicekosten, maar in de praktijk blijft alles eigenlijk hetzelfde. Zo blijft het netjes en houdt iedereen zich aan zijn taken.’
Bij Julie van den Boogaard (23) uit Dijkgraaf heeft de afschaffing van afdelingsvertegenwoordigers wél voor een verandering gezorgd. ‘Eerst hadden we een gangvertegenwoordiger die én de boodschappen voor de gang bestelde én het schoonmaakrooster maakte. Toen de functie verdween hebben we die taken opgeknipt en verdeeld over twee personen: de ene regelt huisboodschappen en de ander verzorgt het schoonmaakrooster en herinnert iedereen eraan om hun taak te doen.’ Voor de gangboodschappen maken de huisgenoten nu elke maand een tientje over naar de huisrekening. ‘En voor samen eten is er de app wiebetaaltwat. Zo proberen we het netjes te houden, maar het blijft natuurlijk ook gewoon een studentenhuis…’