‘Als docent maak ik me zorgen dat je bepaalde studenten vergeet omdat je te druk, gefocust en te moe bent om te zien dat studenten afgezonderd raken of om in de gaten te hebben dat het niet goed gaat met hun (mentale) gezondheid. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn studenten “zie”?’ Docent in de chat tijdens een online docenten-meeting afgelopen 8 oktober.
Afspreken
Afgelopen zomer heb ik nu en dan met studenten afgesproken in de tuin, op veilige afstand van elkaar. Dat was een stuk persoonlijker dan het zoveelste videogesprek, en ook minder vermoeiend. Fijn buiten in de zon, thee met koekjes erbij, aan het einde van de dag zelfs een biertje, dan komt er vanzelf meer op tafel. Nu dat niet meer lukt resteren videogesprekken, liefst kort maar vaak. Hoe het met studenten gaat is soms de helft van het gesprek. Voor één project hebben we bovendien een Teams-groep aangemaakt, waarin studenten en begeleiders ook tussendoor nog interactie hebbe
Patrick Jansen, universitair hoofddocent Wildlife Ecology and Conservation
Wees aanwezig
Als je te maken hebt met een grote groep studenten is het onmogelijk om alle studenten in de gaten te houden. Zorg er daarom voor dat de studenten in de cursus jou kunnen zien! Zorg dat je regelmatig contact hebt met je studenten via verschillende kanalen (e-mail, Brightspace) en dat je zichtbaar bent bij alle online activiteiten, ook als andere docenten presenteren. Natuurlijk leuk als het lukt om daarnaast ook nog live contactmomenten te hebben.
Ute Sass-Klaassen, universitair hoofddocent Bosecologie en Bosbeheer
Toegankelijk
Stel jezelf van het begin af aan toegankelijk op voor gesprekken over problemen. Laat weten dat het niets is om je voor te schamen en dat ook docenten worstelen met dergelijke uitdagingen. Indien relevant kun je een persoonlijk voorbeeld geven. Daarnaast zou je kleine praktische opdrachten, polls of update-momenten kunnen inbouwen om in de gaten te houden wie er mogelijk moeite heeft om alles bij te benen
Lysanne Snijders, universitair docent Gedragsecologie
Hybride
Door corona-onderwijs krijgen zowel docenten als studenten minder feeling met de stof en de groep. Het helpt ontzettend als een vak in hybride vorm gegeven kan worden: het verschil tussen nul en één contactmoment op de campus is enorm. Verder raad ik docenten aan: neem tijdens of naast de virtual-classroomsessies een moment om expliciet met de studenten te overleggen hoe het gaat. Het blijft aanmodderen, maar bespreek in ieder geval wederzijdse ervaringen en verwachtingen. De dingen die offline voor zich spreken, vergen online vaak expliciete aandacht.
Geert van Zandbrink, student Economie en Beleid
Gek doen
Maak de colleges interactief! Dan is het de moeite waard om daadwerkelijk live aanwezig te zijn. Behandel niet enkel vakinhoud, maar gebruik de tijd ook om verbinding tussen studenten te stimuleren, om eens goed te lachen of gek te doen. Vraag waar studenten nu zitten, hoe het weer daar is, etc. Zo voelen we ons meer verbonden en gezien, en laten we ons ook makkelijker horen. Docenten mogen ook best benadrukken dat de werkdruk waanzinnig is toegenomen en dat het moeilijk is om te zien hoe het met studenten gaat.
Bob Ter Haar, masterstudent Organic Agriculture
Next WURrie
Ik heb een vraag die ik graag anoniem wil stellen, namelijk: mijn bovenbuur heeft schijnbaar zijn/haar bed tegen de verwarming aan staan. Aangezien verwarmingsbuizen geluid goed doorgeven, lig ik af en toe ’s nachts wakker van het ‘ritmisch gebonk’ van het bed tegen de verwarming aan. Hoe kan ik deze bovenbuur hierop aanspreken, zonder te direct te zijn? Student S. (naam bekend bij de redactie).
Heb jij advies, tips of goede raad voor deze Wurrier? Mail het (max. 100 woorden) vóór 24 november naar resource@wur.nl tav noWURries #7. Zelf raad nodig? Mail je probleem (max. 100 woorden) naar resource@wur.nl tav noWURries.