Vrienden overleden studente eisen actie gemeente

‘Er is daar iedere dag sprake van gevaarlijke situaties.’
Kort na het ongeluk ontstond bij de oversteek een gedenkplek voor de overleden studente. Een gemeentewerker ruimde in de middag de resten van het ongeval op. Foto Herman Stöver

Vrienden van de onlangs verongelukte WUR-student Shreya Nair (18) vragen de gemeente iets te doen aan de in hun ogen gevaarlijke oversteekplaats op de Nijenoord Allee in Wageningen, vlakbij de campus. ‘We kunnen toch niet gaan afwachten totdat het weer misgaat?’

Drieënhalve week na het fatale ongeluk mijdt de 19-jarige Bram van de Kraats de oversteekplaats op de Nijenoord Allee in Wageningen nog altijd. Als hij op de campus moet zijn, neemt hij bewust een omweg.

Op donderdag 19 januari fietst Van de Kraats met een groepje vrienden van Food Technology vanaf de universiteit richting de stad. Na de nodige uurtjes in de collegebanken zijn ze toe aan wat ontspanning en gezelligheid. De 18-jarige Shreya Nair uit India fietst voorop. Waar de rest van de vriendengroep bij de oversteekplaats op de Nijenoord Allee in de remmen knijpt, probeert Nair nog de drukke weg over te steken. ‘Maar toen kwam dus dat busje.’
Voor de ogen van haar vrienden wordt ze geschept door een taxibusje. De studenten zien direct dat het ernstig is. Van de Kraats belt 112 en hulpdiensten zijn snel ter plaatse. Maar de hulp mag niet meer baten. De studente overlijdt aan haar verwondingen.

Herdenken

Van de Kraats en Vicky Klein Gebbink (18), een studievriendin die zelf niet bij het ongeluk aanwezig was, typeren Shreya als warm en gezellig. ‘Ze was heel positief ingesteld, zag in vervelende situaties altijd het goede’, Van de Kraats. ‘Als ik ’s ochtends chagrijnig was, bracht ze me toch steeds aan het lachen.’

De studievrienden studeerden af en toe samen, maar vaker nog organiseerden ze gezellige avondjes. Kort voor het ongeluk nog, toen ze met een groepje gingen hotpotten – een soort Chinees fonduen. Klein Gebbink: ‘We hebben afgesproken daar een traditie van te maken, als herinnering aan Shreya.’

Veel studenten proberen de weg zo snel mogelijk over te steken, omdat je anders kans hebt dat je lang moet wachten op alle auto’s die passeren.

Naast het rouwen en herdenken, houdt de dood van hun vriendin Van de Kraats en Klein Gebbink ook op een andere manier bezig. Ze willen dat er wat gedaan wordt aan de oversteekplaats waar de aanrijding plaatsvond. Die is volgens hen gevaarlijk. Volgens Van de Kraats zijn er dagelijks hachelijke situaties. Hij ziet regelmatig bijna-aanrijdingen. ‘Het is een drukke weg en die moet je oversteken om bij de universiteit te komen. Veel studenten proberen dat zo snel mogelijk te doen, omdat je anders kans hebt dat je lang moet wachten op alle auto’s die passeren. Het gaat vaak bijna mis, zeker als studenten haast hebben om op tijd op de universiteit te zijn.’

Te hard gereden

Klein Gebbink noemt de oversteekplaats voor zowel fietsers als auto’s ‘onoverzichtelijk’. ‘Automobilisten worden nergens gewaarschuwd voor de oversteek en als fietser heb je niet altijd zicht op het verkeer. Zeker niet als er een bus bij de halte staat.’
Bovendien wordt er volgens haar vaak harder gereden dan de maximum toegestane snelheid van 50 kilometer per uur. ‘Het is een weg die uitnodigt tot hard rijden. Ik kom er vaak met de auto en als ik dan 50 rijd, gaan auto’s achter me bumperkleven omdat ze harder willen.’

De studenten zien zich in hun standpunt gesteund door de Fietsersbond Wageningen. Twee dagen na het dodelijke ongeluk hield die organisatie een stil protest op de Nijenoord Allee om aandacht te vragen voor de ‘levensgevaarlijke oversteek’. Ook Klein Gebbink was daarbij aanwezig.
De twee spraken een dag later met burgemeester Floor Vermeulen over onder meer het aanpakken van de verkeerssituatie op de Nijenoord Allee. Maar Vermeulen wilde volgens hen geen toezegging doen dat er op korte termijn iets aan de oversteek gedaan zou worden.

Maatregelen

Klein Gebbink: ‘We hadden op iets meer compassie gehoopt. Iets van erkenning dat het een gevaarlijke oversteekplek is en dat er snel wat aan gedaan moet worden. Maar de burgemeester noemde vooral de maatregelen die eerder al zijn genomen om de oversteekplek veilig te maken. En dat er een plan is om de verkeerssituatie in de toekomst onder handen te nemen. Het gesprek voelde een beetje als een formaliteit.’

Het plan waar Vermeulen op doelde, is het project Beter Bereikbaar Wageningen. Door nieuwe routes aan te leggen, wil men voorkomen dat fietsers van en naar de campus de drukke weg over moeten steken. Ook komen er bij de oversteekplaatsen die blijven bestaan verkeerslichten, liet een woordvoerder van de gemeente Wageningen eerder weten. De provincie Gelderland, die het project uitvoert, verwacht daar in 2024 mee te beginnen.

Elke dag gevaarlijk

Klein Gebbink: ‘Het is heel fijn dat die plannen er zijn, maar in de tussentijd blijft het een gevaarlijke weg. We kunnen toch niet gaan wachten op die maatregelen en ondertussen maar hopen dat het goed gaat? Er is daar iedere dag sprake van gevaarlijke situaties. Je slaat jezelf voor je kop als er nog een keer iets ergs gebeurt.’

Niets doen is volgens de studenten dus geen optie. Ze pleiten voor subtiele ingrepen die automobilisten waarschuwen voor de oversteek, of een ingreep die ervoor zorgt dat er minder hard gereden wordt. Van de Kraats: ‘Op z’n minst een waarschuwingsbord, een optische drempel of markeringen op de weg. Het is nu überhaupt niet duidelijk dat daar een oversteekplek aankomt.’ De studenten hopen binnenkort opnieuw in gesprek te gaan met de burgemeester.

REACTIE GEMEENTE WAGENINGEN
Gevraagd naar plannen voor maatregelen rondom de oversteekplaats op de Nijenoord Allee, laat de gemeente Wageningen weten nog in afwachting te zijn van ‘eventuele aanbevelingen vanuit de politie naar aanleiding van hun analyse van het ongeval’.
‘Zodra we deze hebben en meer weten of en welke concrete maatregelen wenselijk zijn, komen we zoals beloofd bij de betrokken studenten terug’, laat een woordvoerder weten.

Dit artikel verscheen eerder in De Gelderlander / Job van Gasselt

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.
  1. Heel goed. Hoe kunnen we ons hier als WUR bij dit protest aansluiten? Het zijn toch dagelijks voornamelijk WUR studenten en medewerkers die daar hun leven moeten wagen. Zo moeilijk is het niet om daar een 30 km zone van te maken. Ik help graag mee met het schilderen van een zebrapad.