December is pakjesmaand. Dat merken ze ook in de studentenflats in Wageningen. Nog meer pakjes dan normaal stapelen zich op in de hal. En nog meer pakjes dan normaal raken kwijt of beschadigd. Resource ging op onderzoek uit.
Om de pakket-ontvang-ervaring te testen (en in de hoop een bezorger te spreken te krijgen), bestelde Resource een pakketje bij Dijkgraaf. Het pakketje zou vrijdag tussen 10.05 en 12.05 bezorgd worden door PostNL, maar na twee uur buiten wachten zonder een bezorger te zien, kwam de vervolgmail: ‘bezorgd bij pakketpunt’.* Toch waren de twee uur bij Dijkgraaf geen verspilde tijd: het bood de kans bewoners te vragen naar hun ervaringen. Student Plantenwetenschappen Ruben Kuipers laat bijvoorbeeld alleen nog pakketjes bezorgen die in de brievenbus passen. De rest laat hij bezorgen bij een pakketpunt in de buurt. ‘Chronisch overwerkte en onderbetaalde bezorgers werken onder tijdsdruk en gaan niet uitvogelen hoe het bijzondere huisnummersysteem van Dijkgraaf werkt, dus die dumpen alles gewoon beneden. Dan kan een pakketje weleens verdwijnen.’ Zelf raakte hij zo een oplader kwijt. ‘Volgens de bezorgdienst was het pakketje bezorgd, maar ik heb nooit iets ontvangen.’
Zo moeilijk mogelijk
Biologiestudent Maartje van der Linden woont ook in Dijkgraaf. Zij ervaart dat de ene bezorgdienst het beter doet dan de andere. ‘PostNL brengt pakketjes vaak direct naar een pakketpunt, dat is eigenlijk best oké. Maar pakketjes die door DHL worden bezorgd, laat ik bij mijn ouders bezorgen, want hier gaat dat vaak fout.’ Van der Linden ziet in de Dijkgraaf Facebook-groep geregeld berichten langskomen over pakketjes die kwijtraken of beschadigd zijn. ‘Vandaag was er nog iemand van wie het pakje van de Hunkemöller was opengemaakt. Blijkbaar vond degene die dat heeft gedaan de inhoud niet interessant en heeft-ie het pakketje laten liggen. Hoeveel van de verdwenen pakketjes zijn gestolen of zonder bericht naar een pakketpunt zijn gebracht, weet ik niet.’
Ook als bezorgers de pakketjes wél op de juiste plek willen bezorgen, gaat er weleens wat mis. Van der Linden: ‘De adressering in onze flat is ingewikkeld. We wonen allemaal op Dijkgraaf 4. Er zijn achttien etages met elk drie vleugels- a, b en c – en in elke vleugel heb je weer kamers. Dat moet allemaal in de adresregel. Zo moet een pakketje voor Dijkgraaf 4-gang 4b kamer 12 op de vierde verdieping in de b-vleugel terechtkomen, maar kan die ook zomaar op de twaalfde verdieping worden neergelegd.’ De liften zijn ook niet bijzonder handig voor bezorgers, aldus Van der Linden. ‘Er zijn drie liften, maar elke lift gaat maar naar één op de drie etages.’ Zo bekeken lijkt het haast alsof de flat is ontworpen om het bezorgers zo moeilijk mogelijk te maken. ‘Dat idee heb ik soms wel ja.’
Bezorger aan het woord
Dan lukt het via-via toch om een pakketbezorger van een niet-nader-te-noemen bezorgdienst te spreken (naam bekend bij redactie). ‘In de studentenflats hangt vaak een sticker waarop staat: niks in de hal leggen. Daaronder liggen dan allemaal pakketjes.’ De studentenflats zijn behoorlijk frustrerend voor bezorgers. ‘Bij Bornsesteeg kun je beneden niet aanbellen, dus moet je helemaal omhoog. Als iemand niet thuis is, en de buren ook niet, ben je voor je het weet tien minuten kwijt aan een pakketje dat je niet kan bezorgen.’ Toen ze net als bezorger was begonnen, ging ze nog plichtmatig de verdiepingen af, maar tegenwoordig doet ze dat niet altijd meer. ‘Als ik een lange dag heb gehad en dan nog langs zo’n flat moet, leg ik de pakketjes in de hal neer. Dan zet ik wel als opmerking bij het bezorgd-bericht dat het pakket in de hal ligt.’ Ook ziet ze weleens pakketjes waar alleen de naam en het huisnummer van het flatgebouw op staan. ‘Daar kunnen wij niks mee.’
Het haast alsof de flat is ontworpen om het bezorgers zo moeilijk mogelijk te maken
Dat sommige pakketjes worden beschadigd of gestolen, vind de bezorger vervelend om te horen. ‘Wij willen het liefste de pakketjes overhandigen aan de ontvangers. Dat is bij die flats niet altijd haalbaar. Misschien kunnen er pakketboxen worden gerealiseerd? Of een centraal pakketpunt bij elke flat?’
Oplossingen?
Idealis is op de hoogte van de situatie, vertelt woordvoerder Hellen Albers. ‘Soms worden pakketjes onbeheerd in de hal achtergelaten waar iedereen er zo bij kan, ondanks een duidelijke vermelding van ons dat dit niet de bedoeling is. Met leveranciers maken wij wel afspraken dat ze de pakketjes niet in de hal moeten deponeren en dat ze persoonlijk moeten worden aangeboden aan de betreffende persoon. Dit gebeurt helaas niet altijd. Idealis attendeert de huurders er regelmatig op hun pakketjes zoveel mogelijk bij ophaalpunten af te halen en kijkt naar betaalbare mogelijkheden om pakketbezorging bij de flats beter te regelen.’
Misschien kunnen er pakketboxen worden gerealiseerd?
* Navraag bij PostNL leert dat die bezorgdienst inmiddels bij enkele Wageningse studentenflats alleen nog brievenbuspakketjes bezorgt. Een woordvoerder: ‘Omdat pakketten soms niet bij de juiste personen aankwamen, brengen onze bezorgers grotere pakketten direct naar een PostNL-punt in de buurt, zodat dat de geadresseerde het pakket zelf ontvangt.’