Zo twittert het kalfje (Bio: zwartbont en met immer natte neus) enthousiast over de ‘coole gele oordingen’ die ze krijgt aangemeten, en meldt dat ze later voor Wageningen UR wil werken. Niet alleen de afdeling communicatie van de Animal Sciences Group (ASG) blijkt plezier te beleven aan Aaltje. Ook Dijkhuizen toont zich ingenomen met het cadeau. Komende week reist hij naar de Leeuwardense Dairy Campus voor een ‘bijzondere kennismaking’, en waarschijnlijk een portretfoto. Aaltje beloofde hierbij te zorgen voor vers stro.
‘Aaltje is primair bedoeld als een leuk afscheidscadeau,’ zegt Menno van Manen, directeur bedrijfsvoering bij ASG. ‘Ik werd midden in de nacht wakker en dacht: dat is een leuk idee.’ Maar het kalfje zorgde meteen ook voor serieuzere ideeën. Zo wil Van Manen een app gaan maken die boeren – en Dijkhuizen – inzicht geeft in het wel en wee van hun koe(ien). Van Manen: ‘Eten ze wel goed, drinken ze goed, geeft ze voldoende melk en waar is de koe.’ Boeren met grote bedrijven zouden zeker belangstelling hebben voor een app die al zulke informatie op één plek verzamelt. Aaltje zelf zal opgroeien in Leeuwarden en daar meedoen aan het onderzoek naar bijvoorbeeld veevoer, melksystemen en grasland.
Het publieke afscheid van Dijkhuizen vindt komende 13 februari plaats. Dan is er een bijeenkomst met als thema ‘samenwerken in de gouden driehoek’, gevolgd door een receptie. Bekende gasten zijn minister van economische zaken Henk Kamp en Cees ’t Hart, voorman van FrieslandCampina. Hoewel op aanmelding, zijn beide gelegenheden vrij toegankelijk.