Lange tijd was het iets abstracts. Hoogwaardig openbaar vervoer dwars over de campus. Maar de al zo lang beloofde HOV-lijn is sinds deze week keiharde werkelijkheid. Dat wil zeggen: de voorbereidingen zijn dat. De bus zelf komt pas volgende lente of zomer. Die wegbereiding betekent in de eerste plaats: kappen en slopen. To explore the potential of nature to improve the quality of life krijgt er in een klap een wat wrange betekenis bij.
Dat kappen gaat, het kan niet anders, gepaard met veel geweld. Bomen blaas je nou eenmaal niet zomaar omver. Het resultaat van een paar dagen kappen kan intussen niemand ontgaan. Af en toe valt een boom met donderend geweld om. Bij Rikilt is en passant een lantaarnpaal meegenomen. Collateral damage. Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
De werkzaamheden aan de busbaan duren nog tot de lente van volgend jaar. De komende weken vindt kap- en grondwerk plaats en worden leidingen verlegd. De aansluiting van de busbaan op de Mansholtlaan wordt ook nog dit jaar grotendeels afgerond. De aansluiting op de Mondriaanlaan vindt volgend voorjaar plaats.
Dat de buslaan er overigens nu pas komt, is een rechtstreeks gevolg van de grote hoeveelheid bomen die gekapt moeten worden. De eerste plannen voor een busbaan over de campus dateren al van omstreeks 2006. Vier jaar later werd het plan concreet in het nieuwe bestemmingsplan voor de campus. Na vaststelling van het juiste trace bleken de te kappen bomen het laatste struikelpunt. Wageningen ÚR gaat het gekapte groen elders op de campus compenseren.