De les Kok in de Klas werd georganiseerd door het Team Smaaklessen van Wageningen Economic Research, dat het eetgedrag van (jonge) consumenten onderzoekt. De kennis uit dit onderzoek wordt toegepast in projecten zoals Smaaklessen en EU-schoolfruit. ‘Het doel van Smaaklessen is om kinderen te interesseren voor eten en ze iets te leren over gezonde en bewuste keuzes’, vertelt Marlies Willemsen-Regelink, projectleider EU-Schoolfruit en –groente en Smaaklessen.
Jong geleerd
Want kinderen die leren koken kunnen later zelf gemakkelijker een gezonde maaltijd bereiden, zo is het idee. Willemsen-Regelink: ‘Hierdoor hopen we bij te dragen aan een bewuste consument, die vaker voor een gezonde of duurzame optie gaat.’ Uit eerder onderzoek is gebleken dat het lesprogramma Smaaklessen kinderen helpt bij de ontwikkeling van een verantwoord eetpatroon. Hoe meer Smaaklessen kinderen volgen, hoe meer ze er op gaan letten of ze gezond en gevarieerd eten.
Daarom volgden groep 6, 7 en 8 van 80 basisscholen in Nederland vandaag een online les, verzorgd door chef-kok Dick Middelweerd van tweesterrenrestaurant de Treeswijkhoeve in Waalre. Hij vertelt over een dag in het leven van een kok, leert de kinderen hoe je goed kunt proeven en maakt samen met hen een Vietnamese springroll.
Smaaklessen
De Kok in de klas is een aanvullende activiteit bij Smaaklessen. Het lesprogramma, in 2006 ontwikkeld door het Voedingscentrum en Wageningen UR, brengt kinderen van groep 1 t/m 8 op speelse wijze in contact met gezonde en duurzame voeding. Door te ruiken, voelen, proeven, horen en zien, ontdekken kinderen hun eten. Thema’s die aan bod komen zijn: smaak, gezondheid, herkomst, consumentenvaardigheden en koken. Bij eerdere edities kwam de kok echt in de klas. In verband met covid-19 is dit nu online.