‘Het was een behoorlijk goede dag,’ kijkt de masterstudente Urban Environmental Management tevreden terug. ‘Ik had natuurlijk mijn vrienden gedwongen om langs te komen, maar er kwamen ook mensen binnen die het in de krant of op Facebook hadden zien staan en hier nog nooit waren geweest. Toen dacht ik wel: “Yes, het werkt!”’
Een ‘carrotmob’ is een actie waarbij een grote groep mensen georganiseerd ergens wat gaat kopen. Doordat je met meer mensen de omzet laat stijgen, krijgt de winkeleigenaar de middelen om duurzame investeringen te doen. In ruil voor de extra klandizie heeft Rombouts met Morning Tales-eigenaar George Mitrakas afgesproken dat 25 procent van de omzetstijging gebruikt zal worden voor verduurzaming van het café. ‘Ik ben nu op een rijtje aan het zetten wat dubbel glas kost of een nieuwe koelvitrine. Daarna is het aan George hoe hij het geld precies wil investeren.’
Het initiatief van Anneke was onderdeel van het vak Empowerment for Sustainability, waarbij studenten een persoonlijk duurzaamheidsproject moeten uitvoeren. Op de website van HoogenLaag.nl vertelde Anneke hoe ze op het idee kwam voor een carrotmob. ‘Duurzaamheid klinkt mooi, is het ook. Toch zie je dat er versnipperd op gereageerd wordt. Mensen winkelen wel, maar van coördinatie is geen sprake. Met deze actie wil ik daar verandering in brengen en aantonen dat krachtenbundeling echt kan werken.’
Naast een investering in duurzaamheid wordt 15 procent van de omzetstijging geschonken aan een ziekenhuis in Griekenland.