Een kleine vijftig studenten die in blok B van Haarweg 333 wonen, hebben sinds eind juni last van een kapotte boiler. Daardoor hebben ze met regelmaat geen warm water en ook de verwarming werkt vaak niet. Nu de winter eraan komt, beginnen ze zich zorgen te maken. Maar er is licht aan het eind van de tunnel, zegt de beheerder.
Masterstudent Aquaculture and Marine Resource Management Aliki Kolovou huurt een kamer in de Haarweg 333. ‘Eind juni hadden we opeens geen warm water. We hebben melding gedaan bij Wolf Huisvesting (de beheerder, red.) en zij stuurden een cv-monteur. Na een week begonnen de problemen opnieuw en al gauw hadden we drie à vier dagen per week geen warm water. Telkens kwamen de cv-monteurs weer langs en werkte het weer even. Op gegeven moment viel de boiler zo vaak uit, dat ze een bewoner geleerd hebben hoe je de boiler reset. Na een reset doet de boiler het even, maar nooit lang. In juli zou er een nieuwe boiler besteld zijn, maar die is er nog steeds niet.’
In de zomer betekende dat soms douchen bij vrienden of bij de sportschool, vertelt Kolovou. ‘Maar het heeft ook gevolgen voor de verwarming: als je die op de hoogste stand zet, wordt het amper warmer. In de zomer geen warm water is één ding, maar nu de winter eraan komt, willen we niet in de kou zitten.’
Welletjes
Floris Maasdam van Wolf Huisvesting, beheerder van de Haarweg 333, spreekt van een ‘onwijs vervelende situatie’. ‘We hebben wel dertig keer een monteur langs gestuurd en die heeft alles vervangen wat je kan vervangen, maar het probleem bleef terugkeren. Ook een tweede cv-monteur, die werd ingeschakeld voor een second opinion, kon het probleem niet vinden, evenmin als de fabrikant.’
Toen de cv-monteur op een gegeven moment dagelijks bij de Haarweg 333 op de stoep stond, was het welletjes, vertelt Maasdam. ‘Ik heb WUR – eigenaar van het pand – op de hoogte gebracht en verteld dat er een nieuwe boiler nodig was. Zij hebben die in juli gelijk besteld. Alleen gaat het om grote boilers met lange levertijden. Alles met een chip of aluminium erin is moeilijk te krijgen op dit moment. Daarom hebben we als noodoplossing een bewoner laten zien hoe je de huidige boiler reset: dat gaat sneller dan steeds een monteur langs sturen.’
Eind van de tunnel
Na drie maanden boilerproblemen lijkt het einde in zicht, vertelt Maasdam. ‘De nieuwe boiler arriveert deze week en wordt 5 oktober geïnstalleerd.’ Als de nieuwe boiler hangt en werkt, gaan Maasdam en WUR kijken naar compensatie voor de studenten. ‘Ik heb veel huurders gesproken en begrijp hun frustratie. Als een bedrijf dertig keer langs komt om het op te lossen en even later werkt het weer niet, is dat echt vervelend.’ Kolovou is blij dat het probleem nu snel is opgelost. ‘We hoeven straks niet meer te plannen wanneer we warm kunnen douchen.’