Student

Writing lab brengt plezier terug in het schrijven

Moeite met het schrijven van je paper? Geen idee hoe je je onderzoek goed op papier krijgt? Misschien is het Wageningse Writing Lab dan iets voor jou. Hier helpen speciaal opgeleide studenten hun medestudenten om hun schrijfvaardigheid te verbeteren.

Het Writing Lab bestaat sinds oktober en met de start van het nieuwe jaar kon initiatiefneemster Joke Marinissen de vijftigste student verwelkomen. Het lab biedt studenten die worstelen met hun schrijfopdracht handvatten om effectiever te werken, of het nu om de masterthesis gaat of om een essay. Marinissen is blij dat Wageningen eindelijk ook een schrijfcentrum heeft, in navolging van andere universiteiten zoals die van Nijmegen en Tilburg. ‘De focus ligt op deze universiteit heel erg op het inhoudelijke. Reflectie op het leren schrijven komt niet altijd voldoende aan bod. Schrijfvaardigheid is soms een ondergeschoven kindje, terwijl goed kunnen schrijven de smeerolie is voor je academisch functioneren.’

Leerbehoefte

Volgens Marinissen past een schrijflab bij Wageningen omdat de universiteit het belangrijk vindt aan te sluiten bij de individuele leerbehoefte van iedere student. ‘Schrijfvaardigheid krijgt niet bij elke opleiding evenveel aandacht. Maar ook als er wel voldoende instructie in het curriculum zit, kun je als student behoefte hebben aan extra ondersteuning. Die kun je bij het Writing Lab halen. Dat past ook bij de visie van de universiteit dat iedere student zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar leerproces.’ Bovendien worstelt Wageningen met de alsmaar groeiende studentenaantallen. ‘Individuele feedback wordt voor docenten daardoor steeds moeilijker te realiseren. Het schrijflab kan daarop inspringen.’

Zelf verantwoordelijk

Een van de studenten die veel baat heeft bij het schrijflab is de Thaise masterstudente Karatchanok Hutapaed. ‘Ik kan simpele teksten schrijven, maar een academische tekst is een stuk moeilijker, vooral omdat Engels niet mijn moedertaal is. En tijdens je master ben je toch vooral bezig met schrijven.’ Karatchanok maakte een afspraak met een van de schrijfcoaches van het Writing Lab. Samen bespraken ze de problemen en de coach bood haar een paar technieken aan om het schrijven te vergemakkelijken. Karatchanok: ‘Je blijft zelf verantwoordelijk voor de tekst. Je krijgt tips en suggesties, maar de coach herschrijft de tekst niet.’ Na drie sessies merkte Karatchanok al verbetering. ‘Mijn schrijfvaardigheid is niet in een keer beter geworden, dat is iets wat zich moet ontwikkelen. Maar ik heb nu wel een idee hoe dat moet.’ProblematischEn zo zijn er meer succesverhalen, benadrukt Marinissen. ‘Je schrijfvaardigheid verbeteren hoeft niet moeilijk te zijn. Mijn ervaring is echter dat er te zwaar over wordt gedacht. Opleidingsdirecteuren en studiebegeleiders trekken het al snel in het problematische. Terwijl dat niet hoeft. Met de juiste vragen valt voor veel studenten ineens alles op z’n plek.’ Het Writing Lab zit nog in de testfase. Na het studiejaar 2015- 2016 wordt de balans opgemaakt. Marinissen hoopt dat Wageningen haar initiatief omarmt. ‘Schrijven hoeft geen struikelblok te zijn. Het lab is om te experimenteren, om het plezier in het schrijven terug te krijgen.’ Karatchanok is het met haar eens. ‘Ik hoop dat de universiteit deze dienst blijft aanbieden aan studenten, want het is heel nuttig.’

Sinds de start van het Writing Lab hebben 55 studenten zich gemeld met een vraag over hun schrijfopdracht. Dit waren vooral masterstudenten (47) die worstelden met hun masterthesis (28). De meeste vragen gingen over het schrijfproces (26), de onderzoeksvraag en de structuur (24), de structuur van de tekstdelen (24) en de stijl en de formulering (24). De studenten kwamen met name uit Nederland (21) en China (13).

Ook een vraag over je schrijfopdracht of wil je een schrijfcoach worden? Neem contact op met het Writing Lab: info.wageningenwritinglab@wur.nl

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.