Hofman voerde een onderzoek uit in veertig dorpen in Congo, waarbij in een deel van de dorpen kunstmest werd aangeboden en vervolgens werd nagegaan hoe die technologie zich verspreidde over het sociale netwerk in het dorp. Daarbij werd bewust onderscheid gemaakt tussen centraal gelegen en geïsoleerde boeren als ‘ambassadeur’ van de kunstmest.
Verschil
Hofman vond dat de technologie via geïsoleerde boeren evenveel werd verspreid als via centraal gelegen boeren, maar hij vond wel een ander verschil. De geïsoleerde boeren deelden de technologie met de centraal gelegen boeren, maar het omgekeerde gebeurde niet. Verder merkte hij dat de verspreiding van de kunstmest vrij snel af nam in de dorpsnetwerken.
Om de technologie succesvol te verspreiden, heb je dus een grote groep ambassadeurs nodig, concludeerde Hofman. Hij is inmiddels aio bij de leerstoelgroep Ontwikkelingseconomie.
Waardering
De R&D-afdeling van Unilever reikt de Unilever Research Prijs jaarlijks uit. Feitelijk zijn het dertien prijzen voor onderzoek aan alle Nederlandse universiteiten, waarmee Unilever ‘haar waardering uitspreekt voor belangrijk wetenschappelijk onderzoek op het gebied van chemie, biologie, biotechnologie, agrarische wetenschappen, werktuigbouwkunde en sociale wetenschappen aan de Nederlandse universiteiten.’ Per universiteit valt één student in de prijzen. De prijs bestaat uit een sculptuur en een geldbedrag van 2500 euro.
Dit jaar reikt Unilever de prijzen voor de 60-ste keer uit. Dat gebeurt op 1 december.