©Shutterstock
Door die sterke groei besteden de Nederlanders inmiddels 10 procent van hun totale voedselbudget aan duurzaam voedsel. Dan gaat het vooral om biologische producten en voedsel met een Beter Leven-keurmerk. Met name in de supermarkten steeg de verkoop. Minister Henk Kamp van Economische Zaken stuurde de Monitor Duurzaam Voedsel deze week naar de Tweede Kamer.
Tussensegment
We gaven vorig jaar 3,7 miljard euro uit aan duurzaam geproduceerd voedsel, berekende Wageningen Economic Research op basis van cijfers van het CBS, WUR, Foodstep en Bionext. Daarbij verdubbelde de omzet van voedsel met een Beter Leven keurmerk. Dat ‘tussensegment’ tussen gangbaar en biologisch was het populairste keurmerk, met een omzet van circa 1,1 miljard euro. Daarmee nadert Beter Leven de omzetcijfers in de biologische sector.
Vlees
De omzet van biologisch en Beter Leven vlees steeg vorig jaar het meeste, met 27 procent, terwijl aan de andere kant het aandeel duurzaam geproduceerde zuivel ietsje daalde. Het aandeel duurzame eieren groeide naar 40 procent, koffie, thee en vis zitten inmiddels op een marktaandeel van 30 procent en in de vleessector is het aandeel biologische en Beter Leven gegroeid naar 23 procent. Daarentegen bedraagt het aandeel ‘duurzaam’ in brood en koek, houdbare producten, zuivel en dranken maar 2 tot 9 procent.
Supermarkt
De speciaalzaken voor duurzame voeding profiteren niet van de extra vraag naar duurzame voeding, constateert Wageningen Economic Research. In de supermarkten nam de verkoop van ‘duurzaam’ het sterkste toe. In het foodservice-segment, waaronder cateraars, cafetaria, benzinestations en restaurants, groeide het aandeel met 14 procent.
Verkoop duurzaam voedsel in miljarden euro’s, naar verkoopkanaal. Uit het rapport van Wageningen Economic Research.