Teacher of the Year: dit is de top vijf

Hannie van der Honing, Tijs Ketelaar, Arie Nieuwenhuizen, Ute Sass-Klaassen en Henry van den Brand zijn nog in de race om docent van het jaar te worden.
Fred de Boer won vorig jaar De Leermeester. Foto: Guy Ackermans

Dat heeft de studentenjury op maandag 8 juni bekendgemaakt in een Skype-meeting met de top vijf. WUR-studenten mochten elk drie docenten selecteren voor de prijs. De top vijftien (de longlist) werd geïnterviewd door een studentenjury. Zij hebben deze top vijf (de shortlist) samengesteld en kiezen de uiteindelijke winnaar. In 2019 was dat Fred de Boer; in 2018 won Henry van den Brand, die nu ook weer op de shortlist staat.

Alle vijf docenten op de shortlist ontvangen 2500 euro om naar eigen inzicht in hun onderwijs te investeren. De eindwinnaar ontvangt bovendien een replica van het beeldje ‘De Leermeester’. De Teacher of the Year 2020 wordt volgende week bekendgemaakt en vervolgens uitgereikt door het University Fund Wageningen.

Het juryrapport

Hannie van der Honing (docent Celbiologie) heeft goede en bruikbare ideeën over communicatie. Ze is vaker genomineerd, wat bewijst dat haar studenten haar hoog hebben zitten. Ze is erg betrokken bij de studenten, het onderwijsniveau en onderwijsinnovaties.’

Tijs Ketelaar (universitair docent Celbiologie) staat op de shortlist omdat hij duidelijk benadrukt hoe belangrijk innovatie is. Ook is hij niet bang om een beetje gek te doen en grappige voorbeelden te gebruiken om iets duidelijk te maken aan studenten. Zo heeft hij weleens gedaan alsof hij zeewier was om studenten duidelijk te maken met welke problemen zeewier kampt.’

Arie Nieuwenhuizen (universitair docent Fysiologie van Mens en Dier) heeft een goede band met studenten, passie voor zijn vak en hij gebruikt innovatieve lesmethodes en innovaties uit het veld in zijn onderwijs. Ook laat hij zijn menselijke kant zien door niet bang te zijn om fouten toe te geven. Tijdens zijn practica laat hij studenten dingen op zichzelf uitproberen, zoals een bloeddrukmeting onder verschillende omstandigheden, zodat ze de basisprincipes beter kunnen doorgronden.’

Ute Sass-Klaassen (universitair hoofddocent Bosecologie en Bosbeheer) gaat erg goed om met de huidige coronasituatie en het online onderwijs. Ze heeft aandacht voor culturele integratie in het klaslokaal en ziet meer rollen voor zichzelf naast leraar. Zo probeert ze ook een coach te zijn voor haar studenten. Ze probeert haar studenten écht te leren kennen en ze te helpen met hun toekomst, door ze bijvoorbeeld te koppelen aan gastsprekers of alumni.’

Henry van den Brand (universitair hoofddocent Adaptatiefysiologie) probeert de naam van al zijn studenten te onthouden en iedereen bij de les te betrekken. Iets aan zijn onderwijs laat je je jong voelen, alsof je weer in groep 7 of 8 zit (op een goede manier). Het heeft iets nostalgisch. Naast het lesgeven is hij erg betrokken bij activiteiten van studieverenigingen en andere evenementen die niet per se iets met het vak te maken hebben, zoals borrels.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.