Die piek lag maandagmorgen vlak voor de lunch om 11.30 uur. ‘En dat is verrassend’, zegt Zwaan. ‘Op een normale werkdag is dat rond 14.00 uur in de middag.’ Maar het was dus geen normale werkdag. Het gebruik van myworkspace en VPN was, gelijkelijk verdeeld over beide systemen, vijf keer groter dan normaal. Iets minder dan de helft van de 6000 medewerkers maakte dus op dat piekmoment van een externe plek gebruik van het WUR-netwerk.
Verbroken
Was de andere helft daarmee nog steeds op de campus aan het werk? Nee, zegt Zwaan. ‘Een hele hoop werkzaamheden kun je doen zonder gebruik te maken van de faciliteiten die wij bieden. Als je in Office werkt, heb je geen verbinding met WUR nodig.’ Desondanks gaat maandag 16 maart de boeken in als de grootste thuiswerkdag tot nu toe. Zwaan verwacht overigens dat het record snel zal worden verbroken: dinsdag en donderdag zijn doorgaans drukkere dagen. Die verwachte drukte zal waarschijnlijk niet voor problemen zorgen.
Het foutpercentage was minder dan 0,1 procent. Daar zijn we best content mee
Floris Jan Zwaan
‘Myworkspace draaide vandaag op 80 procent van de capaciteit’, zegt Zwaan. ‘Achter de schermen doen we er alles aan om servers bij te schakelen. VPN is sowieso geen probleem; die kan er nog wel duizenden bij hebben.’ Het thuiswerken zorgde daarnaast voor een massaal skypen. Er zijn maandag 11.641 conference calls gedaan. Zwaan: ‘En het foutpercentage was minder dan 0,1 procent. Daar zijn we best content mee.’
Wachtrij
De Servicedesk-IT had, zoals verwacht, ook een topdag. Een team van 15 mensen, veel meer dan normaal, werkte meer dan 500 belletjes af. Dat is 2,5 keer zoveel als op een gewone maandag. In totaal werden 100 telefoontjes gemist, waarschijnlijk omdat de wachtrij te lang werd. Zwaan verwacht dat het aantal vragen de komende dagen zal afnemen. ‘Veel mensen werken voor het eerst thuis en hebben voor de hand liggende vragen, zoals “Hoe kan ik mijn lokale schijf (C:- of D:-schijf) op MyWorkspace benaderen?” ‘