Dat is het resultaat van zeven maanden discussie achter de schermen tussen WUR, de Afrikaanse gemeenschap en alumnus Jurrian Veldhuizen, de fotograaf van de serie. WUR komt daarmee terug op de eerdere toezegging dat de verwijdering maar tijdelijk zou zijn.
Op de foto’s toont Veldhuizen de informele recyclingindustrie in de Ghanese stad Kumasi, waar hij als student International Development Studies onderzoek naar deed. De beelden schoten United Community of African Students (UCAS) in het verkeerde keelgat. Zij eisten dat de beelden zouden worden verwijderd en vernietigd.
Definitief
Om de gemoederen te bedaren besloot directeur corporate value creation Sebastiaan Berendse de beelden na een week tijdelijk te verwijderen. Die tijdelijkheid blijkt nu definitief. Volgens een verklaring appelleren de beelden aan ‘een breder (latent) debat rondom dekolonisatie en antiracisme binnen WUR en een diepe onderliggende pijn die via deze tentoonstelling naar voren is gekomen’.
Inclusief
Om dat debat ‘in alle openheid en veiligheid’ te voeren is besloten de foto’s niet terug te plaatsen. In plaats daarvan vinden komende maand een of meerdere debatten plaats in Impulse over een inclusieve en veilige campus. Die gesprekken worden georganiseerd samen met het vorig jaar gestarte antiracisme-project DARE.
De gewraakte expositie was de eerste in de tien nieuwe billboards bij Impulse. Dat initiatief was gestart om de dialoog te openen en discussie aan te gaan. Sinds oktober staan de billboards leeg.