Tekst Julia van der Westhuyzen
De vroegere Spar in Wageningen (nu De Superette) is volledig getransformeerd tot theater. Waar voorheen winkelend publiek mandjes vulde in drukke gangpaden, hangen nu ijzeren staven van muur tot muur, bungelen drums aan het plafond en staat een tafeltje, gedekt voor twee personen. De ruimte is veranderd in een ‘lang snaarinstrument’, aldus Remco de Kluizenaar, geluidkunstenaar en WUR-artist in residence.
Dit lange snaarinstrument is een van de vele ‘geluidmachines’ die figureren in De Kluizenaars muziektheatershow over de Intention Behaviour Gap – het gat tussen wat je wilt doen en wat je daadwerkelijk doet. De show borduurt voort op zijn vorige WUR-project: een campus-audiotour over de eiwittransitie. Maar waar de audiotour meer het karakter van een documentaire had, is deze uitvoering bedoeld ‘voor internationale en Nederlandse WUR-mensen om lol te maken’, zegt De Kluizenaar.
Van goede wil
Een gesprek met Marleen Onwezen, consumentenpsycholoog bij WUR, zette de kunstenaar aan het denken over waarom mensen die het voornemen hebben producten te kopen die gezonder zijn voor hun lichaam en de planeet, eenmaal in de supermarkt die voornemens niet vertalen in gedrag.
‘Dit soort thema’s kunnen je op een diep emotioneel niveau raken, maar door ze aan te kaarten in een kunstinstallatie worden ze wat lichter’, zegt De Kluizenaar. ‘Deze uitvoering drijft de spot met ons eigen gedrag en daarmee moedig ik consumenten aan om kritisch naar zichzelf te kijken.’ Bezoekers kunnen rekenen op visualisaties en geluidslandschappen over thema’s zoals klimaatverandering binnen de context van ons dagelijks leven.
Duet bij de infobalie
De Kluizenaar treedt samen op met sopraan Tineke Roseboom. ‘Hij vroeg mij mee te doen, en ik vond het meteen geweldig!’ Samen brengen ze nieuwe composities en improvisaties. Beiden zijn erg enthousiast over een scène bij de voormalige informatiebalie van de supermarkt, waar ze een soort liefdesduet zullen brengen, met een twist. ‘Dat is het beste stuk, vind ik, in de hele uitvoering’, zegt Roseboom. De Kluizenaar hoopt dat de toegevoegde komische elementen de serieuze onderwerpen toegankelijker maken.
Het publiek zal niet alleen vermaakt worden: na elke uitvoering is er gelegenheid om – onder leiding van WUR-onderzoekers – met elkaar te praten over onderwerpen als marketing, consumentengedrag en dierlijke productiesystemen.
Remco de Kluizenaar & Tineke Roseboom
Absurdistisch muziektheater over koopgedrag en flexitariërs
18 en 19 maart om 20:30 en 20 maart om 15:00 en 20:30 uur in De Superette
Geertjesweg 56 Wageningen
Prijs: naar eigen inzicht