Dat moet op korte termijn inzichten opleveren die mee kunnen worden genomen in het onderwijs na de coronatijd.
Toen al het WUR-onderwijs vanwege de coronamaatregelen in korte tijd naar online only moest worden omgezet, benaderden onderwijsdecaan Arnold Bregt en rector magnificus Arthur Mol de leerstoelgroep Education and Learning Sciences (ELS) van hoogleraar Perry den Brok. ‘Dit is een unieke situatie waarin mensen noodgedwongen opeens heel erg veel leren over online onderwijs’, zegt Den Brok. ‘Een paar van die dingen zijn misschien blijvertjes. Arnold en Arthur vroegen of wij dat met ELS konden gaan monitoren.’
Die opdracht komt op het bord van postdoc Tim Stevens te liggen. ‘Het onderzoek richt zich op hoe de transitie naar online de professionele ontwikkeling van docenten en het curriculum en ontwerp van vakken beïnvloedt’, aldus Stevens. ‘Het moet de problemen en uitdagingen van het online onderwijs bij zowel studenten als docenten aan het licht brengen. Ook wil ik uitzoeken wat wél goed werkt. We onderzoeken welke tools worden gebruikt voor verschillende typen vakken; hoe die tools worden gebruikt en hoe docenten en studenten het gebruik van die tools ervaren.’
Verschillende types, verschillende tools
‘Je hebt verschillende typen studenten en docenten,’ vervolgt Stevens. ‘De één is goed in live interactie, de ander is beter in opdrachten uitzetten en feedback geven. Daarom kijk ik ook naar de attitude van studenten en docenten, en hoe die het gebruik en de ervaring van de tools beïnvloedt.’
Het idee is dat de inzichten van Stevens’ onderzoek mee kunnen worden genomen voor het onderwijs van het komend jaar. ‘Daarnaast wil ik ook wetenschappelijke inzichten krijgen die we kunnen publiceren, maar dat volgt later pas.’
Periode zes
Ook periode zes zal volledig online worden gegeven. Stevens verwacht dat de kwaliteit van het onderwijs in die periode hoger zal liggen dan in periode vijf. ‘In deze periode moest alles in een noodvaart worden omgezet en is men blij dat er überhaupt iets van online onderwijs is. Maar nu hebben docenten ervaring op kunnen doen en dat nemen ze mee naar de volgende periode. Daarnaast is de onderwijsondersteuning verbeterd, zowel technisch als organisatorisch. Tegelijkertijd zullen de verwachtingen van studenten ook hoger zijn, dus het is de vraag of de waardering van het onderwijs omhoog gaat.’
Den Brok: ‘Door de overstap moeten docenten opnieuw nadenken over het leerproces. Bovendien moet je er preciezer over nadenken dan voorheen, want voor een groep kun je nog een beetje improviseren. Online gaat dat amper, dus moet het van tevoren echt helemaal kloppen. Docenten moeten op een andere manier na gaan denken over het leerproces en dat is waardevol.’
Meer informatie over Stevens’ onderzoeksproject is hier te vinden. Stevens: ‘En als lezers vragen of suggesties hebben bij het project dan hoor ik dat natuurlijk graag.’