Komende maandag wordt de eerste foto-expositie ingericht. De billboards zijn een initiatief van en horen bij Impulse, vertelt Nicolien Pieterse, campus community manager. De exposities zijn volgens haar bedoeld om ‘discussie aan te jagen’ binnen de campusgemeenschap. ‘Het is een mooie manier om de dialoog te openen.’
Het idee is ontstaan uit coronanood. ‘Door corona mochten maar weinig mensen de gebouwen in’, zegt ze. ‘Hoe kun je elkaar dan toch bereiken? Bijvoorbeeld door buiten iets aan te bieden.’ Dat leidde tot het idee van de billboards. In zekere zin gaat het om een aanvulling op de lopende kunstexposities die in Impulse te zien zijn. Maar dan dus buiten.
Zo’n expositie kan leiden tot toevallige ontmoetingen. Dat je bij zo’n bord in gesprek raakt
Nicolien Pieterse, campus community manager
De invulling van de exposities is breed van opzet. De eerste expo is een fototentoonstelling van een student over zijn afstudeeronderzoek in Ghana naar de informele afvalindustrie. Maar alles is in principe mogelijk, zegt Pieterse. ‘Als het maar communiceert en raakt aan het domein van waar we mee bezig zijn op de campus.’
Serendipity
Zo’n expositie draagt volgens Pieterse bij aan de interactie tussen mensen. In de wetenschap heb je het fenomeen van serendipity, de toevallige vondst, waar Louise Fresco het bij de Opening van het Academisch Jaar over had. Zo’n expositie kan op eenzelfde manier ook leiden tot toevallige ontmoetingen. Dat je bij zo’n bord elkaar ontmoet en in gesprek raakt.’
De exposities blijven telkens ongeveer twee maanden hangen. Het is daarbij de bedoeling om er ook activiteiten in Impulse of het nieuwe Omnia aan te koppelen. Een lezing bijvoorbeeld, een dialoog of een workshop. ‘Dat is nu vanwege corona nog even lastig, maar hopelijk verandert dat snel.’