Het Nederlands academisch jaar veroorzaakt een hoge werkdruk voor docenten en studenten en laat weinig tijd over voor onderzoek en andere wetenschappelijke kerntaken. Dat stelt de Jonge Akademie, die het Nederlands academisch jaar vergeleek met het buitenland.
Nederlandse docenten besteden per jaar twee maanden meer aan onderwijs en tentamens dan hun collega’s bij buitenlandse universiteiten, stelt de Jonge Akademie. De lengte en indeling van het onderwijs verschilt per discipline, maar grosso modo kent het academisch jaar tussen september en juli nauwelijks rustmomenten.
Flexibeler
De Jonge Akademie adviseert om het aantal onderwijsweken en het aantal toetsweken te verminderen. Verder zou de onderwijskalender flexibeler moeten worden, aangepast aan de behoeften van studenten en docenten van de verschillende disciplines.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zet vraagtekens bij het plan. ‘Het is riskant als je hetzelfde onderwijs wilt doen in minder tijd’, zegt voorzitter Ama Boahene. Zonder een herziening van de opleidingen loopt de onderwijskwaliteit gevaar, denkt de studentenbond. De vereniging van universiteiten, VSNU, is positiever. Voorzitter Pieter Duisenberg wil het voorstel ‘serieus bespreken’ met de Jonge Akademie.