Dit zijn studenten die getraind zijn om hun medestudenten te helpen met problemen op studiegebied, van motivatiedips tot leren plannen.
Joke Marinissen is vanaf het begin betrokken bij het Peer2Peer-project. Eerder zette ze al het Writing Lab op bij WUR, waar studenten elkaar helpen om academisch te leren schrijven. Marinissen: ‘Peer2Peer werkt goed omdat je niet in een docent-studentverhouding zit. Studenten worden bij Peer2Peer meer aangezet om zélf de controle te houden.’
Al voor corona speelde Marinissen met het idee om het Peer2Peer-concept breder in te zetten. ‘Bij onze universiteit komen veel verschillende studenten met verschillende achtergronden: mensen zonder ervaring in het academisch milieu; mensen uit heel andere leerculturen, enzovoort. Het kan dan moeilijk zijn om je weg te vinden.’
Met studenten die langskomen, gaat het vaak gelijk beter.
Momenteel zijn er acht Peer2Peer-coaches aan de slag. Marinissen: ‘Na een trainingsproject waarbij ze worden opgeleid, zetten zij zelf trajecten op met studenten die hulp bij ons zoeken. De focus ligt op study skills; studenten met grotere problemen, worden doorverwezen naar professionele hulpverlening.’
‘Met de studenten die langskomen, gaat het vaak gelijk beter’, vertelt Marinissen. ‘Zij hebben dan een eerste stap gezet om zélf iets bij de dragen aan de oplossing van hun problemen en nemen de regie (weer) in handen.’
Stappen
Soraya Lamochi (23) is masterstudent International Land & Water Management en Peer2Peer-coach. ‘Tijdens mijn bachelor in Groningen was ik al studentassistent en gaf ik bijles. Ik vind het leuk om contact te hebben met andere studenten en bij deze baan kon ik ook zelf wat leren over coachen. Eerst kregen we training in gesprekstechnieken: hoe stel je de vragen zo dat de student zelf de oplossingen vindt?’
‘Sinds december heb ik cliënten. Ze hebben vooral problemen met motivatie, veelal corona-gerelateerd. Ook vinden sommigen het moeilijk om goed te plannen. Internationale studenten moeten soms wennen aan de Nederlandse cultuur, aan hoe je docenten moet benaderen bijvoorbeeld. Ik heb het gevoel dat mijn cliënten zeker iets aan de coachingstrajecten hebben. Ook al spreken we elkaar maar een paar keer, je ziet dat ze stappen zetten.’ Ook Thijs Stegmann (23), bachelorstudent Biotechnologie, is Peer2Peer-coach. ‘Studenten komen naar je toe omdat ze iets willen veranderen in hun leven. Ik ga met ze in gesprek om te kijken wat het probleem is en we kijken samen naar mogelijke oplossingen. Ik heb zelf ook wel eens met een vak gezeten waarbij ik dacht: het lukt echt niet. Het kan dan voelen alsof je vast zit. Het is fijn om dan iemand aan te schieten en het erover te hebben.’
Wil je meer weten over peer coaching, of wil je een (kostenloze) afspraak maken?
Check out: https://www.wur.nl/en/show/Peer-Coaching.htm