Het logo van drie bij drie meter aan de gevel van Hive is overdag niks bijzonders. Het bekende Unilever-logo, fraai maar onnadrukkelijk aanwezig. Dat verandert nu als het donker is. Dan gloeit het zachtjes groen-blauwig. Op zichzelf is dat nog niet bijzonder. Lichtbakken schijnen. Maar deze doet het zonder stroom. Een wereldprimeur, zegt ontwikkelaar Leonard Flendrig.
Duurzaam
Flendrig is senior onderzoeker bij Unilever met een keur aan patenten op zijn track-record. Op dit moment ontwikkelt hij plantaardige vleesvervangers voor De Vegetarisch Slager. Het duurzame logo is een particulier project. De kiem ontstond vier jaar geleden, toen Flendrig en een aantal collega’s nadachten over hoe ze het nieuwe gebouw op de campus duurzaam konden maken.
Wij zochten naar iets dat zichtbaar bijzonder is
Leonard Flendrig, Unilever
‘Er zijn veel duurzame innovaties verwerkt in de bouw’, zegt Flendrig. ‘Maar dat zie je van buitenaf niet zo. Wij zochten naar iets dat zichtbaar bijzonder is.’ Het oog viel daarbij op het logo. Lichtreclames gebruiken stroom. Kan dat ook anders, vroeg hij zich af. ‘Kunnen we iets bedenken dat geen elektriciteit gebruikt en minder lichtvervuiling oplevert voor de natuurlijke omgeving?’
Het nieuwe glow-in-the-dark logo is daar het uiteindelijke resultaat van. De 53 losse elementen (vogels, planten, dieren) van het bedrijfslogo zijn uitgevoerd in een materiaal dat fosforescerende pigmenten bevat. Die elementen (donkerblauw met een lichtgroen randje) zijn op een vuistdikke perspexplaat geplakt, die in een metalen frame aan de gevel hangt.
Fosforescentie
Het principe van fosforescentie is eenvoudig. De stof neemt overdag (UV)licht op en geeft dat in het donker af als zichtbaar licht. Om preciezer te zijn: dat proces vindt overdag ook plaats, alleen valt die gloed dan weg in het veel fellere zonlicht. Het was volgens Flendrig een hele klus om materialen te vinden die lang (een nacht) en voldoende (bij straatverlichting) gloeien om op te vallen.
Technische gezien zijn in principe meerdere kleuren mogelijk, maar dit is het beste wat we op dit moment kunnen
Leonard Flendrig, Unilever
Welke materialen uiteindelijk de klus klaren is het geheim van Fendrig en zijn twee Britse companen Brandon Boyall en Steve Jones. Het resultaat is een duurzame vorm van lichtreclame die meebeweegt met de nukken van het weer. Als er overdag veel zon is, gloeit-ie ’s nachts beter en langer. Maar hoe dan ook, in de loop van de nacht, als iedereen toch slaapt, dooft-ie langzaam uit.
Enig minpuntje nog, is de kleur van het licht. Dat zit volgens Flendrig meer tegen het groen dan tegen het Unilever-blauw aan. ‘Dit is een research-project. Technisch gezien zijn in principe meerdere kleuren mogelijk, maar dit is het beste wat we op dit moment kunnen. Er is nog veel ruimte voor ontwikkeling.’ Flendrig gaat die uitdaging aan met zijn bedrijfje NaturalGlow Signage.