Chasing Culex heet het proefschrift, waarop Blom in augustus promoveerde. Culex is de Culex pipiens, de huis-tuin-en-keuken steekmug. Blom verzamelde er voor zijn onderzoek duizenden, uit alle delen van Nederland. Zowel in de zomer als in de winter ging hij op pad voor veldwerk. De muggencover bleek favoriet bij de negenkoppige jury van de Coverprijs.
‘Een symmetrische cover die iets weg heeft van een old-school tattoo of tarotkaart’, zegt studentredacteur Ilja Bouwknegt. ‘Mooi om naar te kijken én effectief: je weet direct dat het over muggen gaat en iets met temperatuur.’ Daarmee slaat ze de spijker op de kop. Het ontwerp is gemaakt door tattoo-artiest Renee Appelmans uit Arnhem.
Dikke lijnen
Dat er een mug op de cover moest, stond bij Blom als een paal boven water. En dat Appelmans ‘m moest ontwerpen ook. ‘Ik houd erg van haar werk en haar old-school stijl. Ik heb zelf ook een paar tattoos door haar laten zetten.’ Old-school kenmerkt zich volgens Blom door het gebruik van vlakke kleuren, vaak rood, dikke lijnen en weinig detail.
Blom’s studie is onderdeel van een groot Nederlands onderzoek naar de impact van klimaatverandering op het risico ziek te worden van door muggen overdraagbare virussen. ‘Ik heb me vooral gericht op de ecologie van de mug zelf: heeft landgebruik effect op de hoeveelheid aanwezige muggen in een bepaald gebied en hoe hangt dat samen met het klimaat.’
IJskristalletje
Elementen uit dat onderzoek komen in de cover terug, zegt Blom. ‘Een zonnetje en een ijskristalletje, die staan voor het zomer- en winterseizoen. Regendruppels die het klimaat symboliseren. En de druppels bloed, die verwijzen naar het aangetroffen bloed in de muggen en de soorten dieren die zijn gestoken. En de afgebeelde mug is voor de kenners een duidelijke Culex.’
‘Het voelt meer als een kunstwerk dan een traditioneel proefschriftomslag’, vindt jurylid Alfred Heikamp, vormgever van Resource. ’De cover is spannend, elegant en visueel indrukwekkend. Een prachtige vertaling van het thema naar beeld. Het geheel straalt dreiging en mysterie uit. De bloeddruppels vormen een subtiel, maar onmiskenbaar detail dat de kijker bijblijft.’
Het voelt meer als een kunstwerk dan een traditioneel proefschriftomslag
Alfred Heikamp, vormgever Resource
Bloms cover roept volgens jurylid Anneke Groen (conservator Speciale Collecties) een art deco-gevoel op. ‘Het zou zo in de Speciale Collecties passen.’ Maar daar komt-ie dus niet te hangen. Wél in de promotiezaal van Omnia. Manager Chris van Kreij wil de portretten van hoogleraren die er nu nog hangen, vervangen door posters van de laatste vier winnaars van de Coverprijs.
Voor de Coverprijs werden door de wetenschapsredacteuren van Resource tien proefschriften genomineerd (kijk hier voor afbeeldingen en korte inhoud). Achter de cover van Blom eindigde die van de Zambiaanse Taonga Chirwa-Moonga (Exploring Zambian Diets) op de tweede plek. Derde werd Timber Tales van de Braziliaans Bárbara Rocha Venancio Meyer-Sand.