Meestal gaat het er op intranet redelijk gemoedelijk aan toe, maar voor de zomervakantie waren er opeens een aantal verhitte discussies. Bij het bericht over de blokkade van de campus door Wageningen for Palestine-actievoerders werd de intranetredactie gevraagd om in te grijpen – iets wat bijna nooit voorkomt.
De reactiemogelijkheid bleef open, maar er verscheen wel een tekst boven de discussie met de oproep om respectvol met elkaars meningen om te gaan. Ingrid Spruit (manager communicatie) geeft leiding aan de intranetredactie. De vraag om in te grijpen komt bijna niet voor, vertelt ze. ‘De afgelopen twee jaar is het twee keer eerder gebeurd.’ Modereren is niet nodig en ook niet gewenst, zegt Spruit. ‘We vertrouwen erop dat onze medewerkers elkaar met respect aanspreken, op intranet net zo goed als op de werkvloer. Eigenlijk gaat dat altijd goed; alleen rondom de protesten lijkt het gesprek soms gepolariseerd.’
Als er toch wordt gevraagd om in te grijpen, zijn de mogelijkheden beperkt, aldus Spruit. ‘De redactie heeft eigenlijk maar één optie: de reactiemogelijkheid onder een bericht uitzetten. En dat doen we liever niet, omdat we de dialoog juist willen faciliteren. Losse berichten van medewerkers kunnen we niet verwijderen, dat kunnen ze alleen zelf. Wel kunnen we, zoals we bij het bericht over de campusblokkade hebben gedaan, een oproep plaatsen om respectvol met elkaar om te gaan. En qua moderatie zijn er gelukkig genoeg medewerkers die collega’s aanspreken op reacties die over de schreef gaan.’
Soort sociale media
Eigenlijk is intranet een soort sociale media, zegt Sanne Kruikemeier, hoogleraar Digitale Media & Maatschappij. ‘Je kan berichten posten en op elkaar reageren. De interactiviteit tussen gebruikers staat daarbij centraal. Tegelijkertijd is intranet anders dan sociale-mediaplatformen zoals Facebook of X doordat het niet voor iedereen toegankelijk is, maar alleen voor medewerkers.’ Aangezien intranet onderdeel is van de werkomgeving, is het een ongeschreven regel dat mensen zich er professioneel gedragen, zegt Kruikemeier. ‘Maar dat kan dus ook weleens misgaan.’
‘Een van de positieve aspecten van sociale media is dat ze ruimte bieden voor dialoog’, zegt Kruikemeier. ‘Het is een toegankelijke manier om met elkaar in gesprek te gaan. Maar op platformen zoals X is dat gesprek meestal geen constructieve dialoog, maar eerder een felle en soms grensoverschrijdende discussie.’ Op intranet zie je dat minder snel, zegt Kruikemeier. ‘Maar als het wel die kant op gaat, zou het misschien goed zijn om te modereren. Niet te strikt, want je wilt de open dialoog houden. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat medewerkers zich veilig blijven voelen op intranet.’