Met illustraties wetenschap toegankelijk maken

'Mensen begrijpen en onthouden informatie beter als die zowel tekstueel als visueel wordt aangeboden.’
Uitsnede van visualisatie van de kenmerken van adolescenten, geïllustreerd door Sanne Raghoebar (© Dr. ArtSci 2023), afkomstig uit Raghoebar et al., 2024.

Sanne Raghoebar, universitair docent bij Consumption & Healthy Lifestyles, wil wetenschap meer visueel maken. Een van haar illustraties verscheen onlangs in Appetite, een peer-reviewed wetenschapstijdschrift.

Toen Sanne Raghoebar drie jaar geleden promoveerde bij de leerstoelgroep waar ze nu werkt, ontwierp ze zelf haar proefschrift. ‘Een collega was daar zo enthousiast over, dat ze me heeft aangespoord om een Instagramaccount aan te maken voor mijn illustraties en om vaker op LinkedIn te delen dat ik dit doe. Dat was de start van mijn eigen bedrijf Dr. ArtSci’, vertelt Raghoebar vanuit de afdelingshuiskamer van haar leerstoelgroep. ‘Sindsdien ben ik mijn passie voor illustreren steeds meer gaan betrekken bij mijn werk als wetenschapper. Ik wil met illustraties de wetenschap toegankelijk maken.’

Klik op de afbeelding voor een vergroting. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de geïllustreerde paper die in het peer-reviewed tijdschrift is verschenen, bracht ze met haar collega’s in kaart wat nodig is om adolescenten op middelbare scholen gezonde en duurzame eetkeuzes te laten maken. ‘We organiseerden daarvoor focusgroepen met experts in vakgebieden als gezondheid, duurzaamheid, onderwijs en voeding. De experts vertelden ons dat adolescenten geen homogene doelgroep vormen. Die kennis wilden we ook overbrengen naar de lezers. Met deze illustratie (zie illustratie, red.) wordt in één oogopslag – veel sneller dan in de tekst – duidelijk dat de doelgroep heel divers is.’

Creatief

‘Wetenschap is een creatief vakgebied en wij wetenschappers kunnen onze creativiteit inzetten om de toegankelijkheid van ons onderzoek te vergroten. Beeld kan helpen bij het versterken van onderzoeksmethoden, het zichtbaar en herkenbaar maken van onderzoeksprojecten en het communiceren over onderzoeksresultaten op een leuke en begrijpelijke manier.’

Mensen begrijpen en onthouden informatie beter als die zowel tekstueel als visueel wordt aangeboden

Sanne Raghoebar, universitair docent bij Consumption & Healthy Lifestyles

‘We weten dat mensen informatie beter begrijpen en onthouden als die zowel tekstueel als visueel wordt aangeboden. Het is dan ook leuker om tot je te nemen. Bovendien is het – over het algemeen – voor mensen met een lagere sociaaleconomische positie makkelijker te begrijpen als iets ook in beeld wordt uitgelegd.’

‘Uiteindelijk wil je als onderzoeker wetenschappelijk en maatschappelijk impact hebben. Door bijvoorbeeld vragenlijsten te combineren met ondersteunende illustraties kun je meer rekening houden met verschillen tussen mensen en maak je je onderzoek toegankelijker. Daarnaast kunnen wetenschappelijke artikelen lastig te begrijpen zijn voor mensen werkzaam in de praktijk. Met creativiteit – illustraties, filmpjes, acteren, presenteren of fotografie, net wat het beste bij je past – kunnen we proberen meer mensen te bereiken en wetenschap beter toepasbaar maken.’

Influencers 

‘Ik denk dat we veel kunnen leren van online influencers. Niet alles wat zij zeggen klopt, maar het brede publiek vindt het leuk om hun posts te bekijken. De manier waarop zij hun informatie delen werkt: ze hebben een groot bereik en kunnen daardoor veel invloed hebben. Wetenschappers kunnen dat ook, maar moeten soms creatiever te werk gaan.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.