In 2017 organiseerde hoogleraar Bodembiologie Jan Willem van Groenigen voor de fun een wedstrijdje worm charming. Dit naar Engels voorbeeld, waar het betoveren en vangen van wormen een traditie kent. In (zeer) kleine kring geniet het Wageningse evenement bekendheid. Tot nu dus. Een door Resource gemaakt filmpje van amper een halve minuut knalt op de socials door het dak.
Dat begon meteen al op vrijdagmiddag, zegt Coretta Jongeling, die voor Resource de sociale kanalen beheert. Zij componeerde vrijdagmiddag, op het scheiden van de markt, het veelbekeken filmpje. De beelden waren een dag eerder door collega Dominique Vrouwenvelder gemaakt. Zij was nogal verrast door wat ze ter plekke aantrof. ‘Ik dacht eerst: is dit wel waar ik moet zijn. Ik keek mijn ogen uit.’
Carnavalesk
Bij worm charming gaat het er niet alleen om zoveel mogelijk wormen te vangen, maar is vooral de manier waarop van belang. Dat leidt tot carnavaleske uitdossingen en bizarre methodes. Het filmpje geeft daar een fraaie impressie van, vinden kennelijk veel mensen. Op TikTok is het filmpje al 1,4 miljoen (!) keer bekeken, op Instagram scoort het 192.000 views. En de teller loopt nog. Liefst 25.000 mensen bekeken het filmpje meerdere malen.
Ik ben nog nooit viral gegaan, laat staan op TikTok
Jan Willem van Groenigen, hoogleraar Bodembiologie
Van Groenigen is uiteraard in de wolken. ‘Ik ben nog nooit viral gegaan, laat staan op TikTok.’ Snappen doet hij het ook niet helemaal. ‘Je besteedt er een paar uur voorbereiding aan, koopt voor een paar honderd euro spullen in de supermarkt en dit is het resultaat. Misschien dat mensen even afleiding zoeken tussen al het slechte nieuws. Vorig jaar hadden we al drie mooie pagina’s in de wetenschapsbijlage van de Volkskrant.’
Uitnodiging
Eigenlijk had het evenement al een maand eerder zullen plaatsvinden. Dat ging door omstandigheden niet door. Er deden daarom maar acht teams mee dit jaar, waar vorig jaar nog achttien teams van de partij waren. Deelname is overigens op uitnodiging. Onder de teams naast leerstoelgroepen van WUR ook wormenvangers van het NIOO en het Louis Bolk Instituut. In de kern draait het volgens Van Groenigen om een ‘gezellig bij elkaar zijn en een goedmoedige competitie tussen collega’s’.
Ondanks de massale belangstelling van buitenaf, zijn er volgens Van Groenigen vooralsnog geen plannen om het evenement grootser aan te pakken. ‘Kleinschaligheid heeft ook zijn charme. Daarbij speelt ook dierenwelzijn mee. Uiteindelijk werk je met levende wezens. We hebben nu groepen die weten hoe ze met wormen moeten omgaan. De wormen overleven het in principe allemaal. Dat wordt anders als je met vrije inschrijving gaat werken.’
Het wormenfilmpje legt bij Resource de lat wel heel hoog. Een populair onderwerp haalt volgens Jongeling enkele tienduizenden views. ‘De Palestina-demonstratie van vorige week haalde op Instagram 35.000 kijkers. De aandacht voor dit filmpje is echt ongekend.’